De første speiderjentene kom på arenaen i 1909, da var det en stor mønstring av speidegutter i London, med parade. Da toget går forbi Baden-Powell (BP) ser han en liten gjeng med jenter kledd i guttenes speiderskjorte og hatt og side skjørt, og - skrekk og gru- kniv i beltet.

BP spør Who are you?
Jente: We are the girl scouts, sir.
BP: Girl scouts there are no sutch thing.
Jente: Oh yes, sir Because, thats we

Så det startet ikke helt planlagt. Det ble ordnet så jentene fikk melde seg på guttenes hovedkontor og det viste seg at det var mange av dem. Så BP fikk overtalt sin søster Agnes til å være leder for det nye engelske forbundet.

Fra England sprette ideen seg raskt og når 1912 kom var verdensorganisasjonen et faktum.

Vi feiret 100 årsdagen torsdag 8. april, vi startet med Lagkakestafett (Dansk lek), man må jo ha kake på en 100 årsdag!

P1010805[1].JPG

P1010809[1].JPG

P1010814[1].JPG

Etter all kaka var det godt å komme ut å bevege seg i en runde "Boksen går".

Flere bilder i fotoalbummet.

Les mer om WAGGGS og mer om Speiderhistorie